Op 1 juli is het weer zover: de vrijwilligers van het Repair Café zijn bij ons te gast! Nog voordat alles geïnstalleerd is, komen de eerste bezoekers binnen. Even wachten tot de inschrijfbalie gereed is, de tafelverdeling en de stroomkabels in orde zijn. Dan is het ineens heel druk.
Een boormachine wordt getest en … een groot deel van de elektriciteit valt uit. Lichten doven, de naaimachines werken niet meer, de koffietoevoer staakt. Wat nu? Gauw onze technicus gebeld en de stoppenkast gecontroleerd. Helaas, het euvel is niet direct te verhelpen. Dan snel uit alle hoeken en gaten verlengkabels verzamelen en via de andere ruimten stroomvoorziening regelen. Na ruim een half uur kunnen de meeste vrijwilligers weer aan de gang met hun klus. Koffie kan weer gezet worden.
De naaisters hebben het druk: een bezoeker is zeer tevreden met twee nieuwe broekzakken van degelijk parachutemateriaal: niet meer stuk te krijgen. Een rugzak krijgt een nieuwe bies langs de schouderriem, een bloesje kan weer jaren mee, een leren jasje wordt voorzien van een nieuwe binnenzak.
De technische mensen krijgen de zoveelste defecte Senseo. Een haarföhn wordt ontstoft en ook de oude klok werkt weer prima. De stoomstrijkmachine, de mixer, twee kruimeldieven, de waterkoker: alle weer goed voor een tweede leven. De plantendokter diagnosticeert een geldboomplant, een christusdoorn en diverse yucca’s.
Om toch alle dertig bezoekers van dienst te kunnen zijn, loopt het ’spreekuur’ behoorlijk uit. Circa zeventien à achttien artikelen zijn weer klaar voor een tweede leven, want het lukt natuurlijk niet altijd.
Maar weggooien? Mooi niet. Eerst naar het Repair Café!